Lanovkou proti sociálním bariérám měst
Promyšlenou architekturou lze pomoci ke snižování sociálních bariér ve městech. Inspiraci můžeme najít v Latinské Americe, kde se také nachází velké množství vyloučených lokalit, slumů a no-go zón.
Jedním z příkladů této architektury může být projekt multidisciplinárního designového studia Urban-Think Tank, které se specializuje na sociální architekturu a neformální rozvoj. V roce 2003 vytvořilo studio pro venezuelské hlavní město Caracas plán lanové dráhy, která by usnadnila přístup do San Agustín, čtvrti ležící na jednom z vrcholků města a oddělenou dálnicí a kanálem. Architekti chtěli především zlepšit dostupnost nejbližší stanice metra a usnadnit tak 40 tisícům obyvatel pohyb do jiných částí města. Obyvatelé jedné z nejchudších čtvrtí museli do té doby docházet za prací nebo vzděláním až několik hodin denně. V období dešťů pak nebylo možné cesty využívat vůbec. Město chtělo řešit situaci výstavbou nových komunikací a linkovými autobusy. To by však znamenalo stěhování třetiny obyvatel oblasti. Studio Urban-Think Tank navrhlo nejméně invazivní plán, a to postavit na místě lanovou dráhu s několika stanicemi. V každé stanici se mělo nacházet i komunitní, kulturní nebo rekreační zázemí. Město projekt zpočátku odmítlo, po protestech odborníků i zástupců místních komunit však výstavbu lanové dráhy schválilo. Ta byla otevřena v roce 2010 s pěti stanicemi, ale bez sociálních a designových prvků. I přesto se lanová dráha stala velmi populární.
Caracaská lanová dráha jako spojovatel nejchudších částí města ale není v jihoamerické oblasti jediná. První lanovka využitá pro pohyb po městě byla vybudována v roce 2004 v kolumbijském Medellínu a stala se součástí integrované dopravy. Osvědčila se, a tak bude letos zprovozněna do chodu už její šestá linka. V jiné části města ve čtvrti Comuna 13 vznikl další netradiční projekt venkovního eskalátoru umožňujícího lidem pohyb po městě. Comuna 13 byla jedním z nejnebezpečnějších míst v Medellínu, působili zde obchodníci s drogami a docházelo k násilnostem. Ulice byly pro dopravní prostředky neprůjezdné, a tak byla komunita žijící na těchto místech značně izolovaná. Po vybudování eskalátoru v roce 2011 se ze čtvrti ovládané gangy stala neutrální zóna. Oba místní projekty pomohly lidem s lepší dostupností do jiných částí města a zlepšily i mobilitu po čtvrti samotné. Dopomohly také ke snížení kriminality. Nová infrastruktura ve čtvrti Comuna 13 přilákala do oblasti turisty z celého světa, kteří sem přijíždí prozkoumávat místní atmosféru, graffiti a street art.
Další lanové dráhy lze najít například také v columbijské Bogotě, La Paz v Bolívii, Ecatepec de Morelos v Mexiku a dalších latinskoamerických městech.
Eskalátory ve čtvrti Comuna 13 Medellín. Zdroj: Cristian Viarisio, flickr.com.
Titulní fotografie: Caracaská lanová dráha. Zdroj: wikipedia.org.
Zdroje informací:
http://u-tt.com/project/metro-cable/
https://edition.cnn.com/travel/article/colombia-medellin-neighborhood/index.html
https://wander-lush.org/comuna-13-tour-tips/
https://www.bizarreglobehopper.com/blog/2017/10/23/visit-comuna-13-medellin-independently-.colombia/
http://gondolaproject.com/medellin/
vystudovala historii na Slezské univerzitě v Opavě a historii a ochranu industriálního dědictví na Ostravské univerzitě v Ostravě. V MKC je od roku 2018 a pracuje jako koordinátorka vzdělávacího programu Aktivní občanství a kulturní tolerance. Zajímá se o architekturu a technické památky.