portál pro úředníky o lokální integraci cizinců

MigraceOnline.czInspirujte se / dobrá praxev zahraničí › Mapy pomoci učí žáky komunikovat, spolupracovat a pomáhat

Mapy pomoci učí žáky komunikovat, spolupracovat a pomáhat

4. 5. 20
Zdroj: migraceonline.cz

Na konci března představilo MKC Praha vzdělávací aktivitu COVID-19 Survival Map. Učitelé základních a středních škol díky ní učí své žáky, jak vytvořit mapu pomoci v době koronavirové epidemie. Do mapy pak žáci zapisují veškerá důležitá místa v okolí a průběžně k nim doplňují aktuální informace. Hotová mapa může sloužit obyvatelům města, městské části nebo jiné lokality, kteří chtějí rychle najít informace o otevírací době obchodů či restaurací, potřebují se nechat otestovat nebo třeba shání dezinfekci a ústenky.

První hotová mapa vznikla na Základní škole Partyzánská v České Lípě. „O aktivitě jsem se dozvěděla skrze naši předsedkyni Asociace učitelů občanské výchovy a základů společenských věd. Konzultovala jsem to s kolegyní, jsme obě občankářky, obě máme tak trochu rády výzvy a baví nás nové věci. V tomto jsme navíc viděly smysl – smysl pomoci, orientovat se, informovat,“ popsala Petra Slámová. Aktivitu rozjela ve škole spolu s kolegyní Veronikou Radovou, která zřídila účet na webu Mapotic a celý projekt koordinovala a technicky zajišťovala. Mapu pod jejich vedením vytvořilo šest žákyň osmých a devátých ročníků.

„Výchova k občanství se v prostředí distančního vzdělávání stává pro učitele nelehkým úkolem. Nemůžete rozvíjet kompetence ke spolupráci tak jako ve škole. Tady jsem viděla příležitost, jak může spolupracovat skupina dobrovolníků napříč ročníky,“ vysvětlila Radová. Členky týmu pořádají každý týden společnou online schůzku, během které si sdělují novinky a rekapitulují, co kdo přidal nebo aktualizoval.

Vzdělávací aktivita byla vytvořena na začátku nouzového stavu, kdy lidé mohli chodit jen do práce, na nákup, domů nebo do přírody a řešili především nedostatek dezinfekce a ústenek. Situace se teď změnila a vládní opatření se pomalu uvolňují. Mapa tak může pomoci s orientací v rychle se měnících podmínkách. „Rozhodně není pozdě s aktivitou začít právě teď. V následujících týdnech budou mapy možná nejvíc potřeba za celou dobu epidemie,“ myslí si autorka vzdělávací aktivity Tereza Cajthamlová z MKC Praha.

Podle Cajthamlové se žáci při tvorbě mapy naučí vyhledávat informace, vzájemně spolupracovat a komunikovat nejen mezi sebou, ale i s lidmi mimo školní prostředí. Informace totiž budou muset zjišťovat například od majitelů restaurací, pracovníků zdravotnických zařízení nebo úředníků samosprávy. „Brzy poznají, že ne všechno lze vyhledat na internetu a že je před zveřejněním nutné ověřovat a porovnávat zjištěné informace. Jejich práce tedy bude v podstatě novinářská,“ doplnila Cajthamlová. Hotovou mapu mohou žáci spolu se svými učiteli zveřejnit na školním webu nebo ji nabídnout vedení města a sdílet na sociálních sítích, aby se dostala k co nejširšímu okruhu lidí.

„​Přišlo mi super, že se nemusíme omezovat na konkrétní skupinu lidí, ale mapu může využít kdokoli. Je to velká výzva a zjistili jsme, že máme žáky, kteří se rádi zapojí a pomohou. Chtěli jsme taky dokázat, že aktivitu zvládnou i žáci na základce. Přijde mi úžasné, že žáci (děti) vytvoří něco, co slouží dospělým,“ shrnula Slámová důvody, proč ji aktivita zaujala. Podle Radové žákyně nejvíc oceňují, že mohou prostřednictvím aktivity pomoci reálným lidem ve svém okolí.

 

Podívejte se i na ostatní mapy, které v rámci vzdělávací aktivity vznikly. Jednu z nich vytvořili žáci Gymnázia Přípotoční.

 

Další mapa vznikla v Gymnáziu Dr. Emila Holuba v Holicích.

 

A svou mapu mají díky žákyni Valentýně Kobrové ze Středního odborného učiliště obchodu a služeb i v Chrudimi

 

Všem zájemcům jsou k dispozici kompletní materiály k aktivitě – Průvodce vzdělávací aktivitou pro žáky i Metodické komentáře pro vyučující. Učitelé i žáci si mohou také stáhnout a vytisknout Checklist k aktivitě, aby měli přehled o tom, co už zvládli a co je teprve čeká. Pedagogům, kteří se spolu se svými žáky do aktivity pustí, nabízí MKC Praha metodickou podporu na e-mailu tereza.cajthamlova@mkc.cz. Na tento e-mail mohou učitelé také posílat výtky či pochvaly k metodice aktivity, případně ukázky hotových map, které žáci vytvořili.

 

 

 

 

 

Aktivita vznikla v rámci projektu Participace žáků na rozhodovacím procesu, který je podpořen z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. MŠMT v něm v rámci výzvy Budování kapacit pro rozvoj škol II podpořilo vznik programů, jejichž cílem je kromě jiného podpora vzdělávání v oblasti kompetencí pro demokratickou kulturu, tedy občanského vzdělávání. Tyto programy budou zveřejněny, aby byly k dispozici pro volné využití ve všech školách a vzdělávacích institucích.



...nahoru▲   

Kontakt

Multikulturní centrum Praha
Náplavní 1
120 00 Praha 2

Tel: (+420) 296 325 346
E-mail: jan.ditko@mkc.cz

 

Tento projekt je financován z ESF prostřednictvím OPLZZ a státního rozpočtu ČR.

Evropský integrační portál integrace v členských státech EU


Webdesign & publikační systém Toolkit - Econnect